Pre 11.septembra 2002, kada je izvršen teroristički napad na SAD, letenje je bilo jednostavno. Od aerodromskih provera do tretmana putnika u avionu, sve se odvijalo rutinski. A onda se preko noći sve promenilo. Ko bi pomislio da će neko avion iskoristiti kao oružje?
Faktor iznenađenja je bio prejak. Upravo zbog toga, malo je onih koji se usuđuju da kritikuju protokole TSA iako ponekad deluju nerazumni i preoštri. Oni uključuju zabranu bilo kakvih bočica (uključujući i one za bebe), izuvanje, česte detaljne pretrese, i izdvajanje u „rizičnu liniju“ u kojoj se često nađu deca i stare osobe. Protokoli koje je preporučio TSA zaživeli su prvo u Americi, a onda su ih kao primer dobre prakse usvojili aerodromi i avio- kompanije širom sveta, sećajući se za njih kritičnih nedelja nakon terorističkog napada kada su avioni bili poluprazni, a čak i najveći avio- prevoznici na ivici bankrota. Taj propust u sigurnosti jednostavno više nije smeo da se ponovi.
U vazduhu, za razliku od aerodroma, nema policije. Novina koja je tu uvedena je da se u mnogim avionima vrata kokpita hermetički zatvaraju, tako da je pristup pilotima nemoguć. Time je verovatnoća da se otet avion bezbedno prizemlji povećana. U nekim avio- kompanijama, piloti su ovlašćeni da nose oružje. Pored ovih najozbiljnijih rizika putovanja u vazduhu, postoje i oni mnogo banalniji sa kojima se osoblje aviona sreće svakodnevno. Često su meta napada putnika i svedoci situacija u kojima se dešavaju krađe i tuče.
Slučaj vezanog putnika u avionu Island Air-a nije usamljen. Prošle godine je, po pisanju NBC News-a, uz pomoć putnika osoblje aviona savladalo i vezalo saputnika na liniji Čikago- Santa Ana, koji je ženu na sedištu do svog uhvatio za kosu i prisiljavao na poljubce. Nedugo nakon toga, Ukrajinac koji je ušao u avion nakon pedeset dana pijanstva, u nervnom rastrojstvu je pokušao da otvori vrata aviona u toku leta. Iako su posade danas snabdevene opremom za ove slučajeve, nekad se desi da plastične lisice jednostavno nisu dovoljne. Kreativna rešenja poput lepljive trake korišćena su i ranije, kada je posada aviona koji je saobraćao od Portorika do Čikaga, morala da veže trakom za sedište ženu koja je odbijala da se zadrži na sedištu, već je padala po putnicima, vukla ih za kosu, i napadala posadu aviona.
Da li su ovi postupci dozvoljeni i regulisani zakonom? Jesu. Komisije saobraćajnih ministarstava svake države propisuju ovlašćenja koja posada aviona ima u ovakvim sitacijama, i primena sile u svrhu smirivanja neposlušnih putnika je deo tog protokola. Ove mere donose rezultate, broj izgrednika u vazduhu u poslednjih 10 godina smanjen je za trećinu, tako da ne treba očekivati formiranje zatvorskih ćelija u avionima. Rolna dobre lepljive trake završava posao.