Sjaj i beda potrošačkog društva

28 Aug 2012
Autor Mirjana
135 pregleda

Živimo u potrošačkom društvu koje potencira materijalizam, takmičenje u potrošnji i obrtu kapitala. Posledica toga je da se ekonomije svode na postulate: zarađuj sve više - troši sve više, nebitno na šta.

Sjaj i beda potrošačkog društva

Sindrom hrčka u točku je očigledan u svim industrijskim granama, najviše u oblastima automobilske industrije i novih tehnologija. Ukoliko vam je auto stariji od pet godina, velika je verovatnoća da će imati jednog ili dva mlađa brata, čiji će dizajn nepogrešivo upirati prstom u njega, spuštajući mu cenu zbog zastarelosti. Slično tome, na računarima skoro svake godine instaliramo novi programski paket koji nema značajno poboljšane performanse u odnosu na stariju verziju. Slično kao i kod automobila, čini se da je nova verzija tu samo da pregazi svog prethodnika, bez bitnije svrsishodnosti.

Zašto čovek, potrošač, naseda na ove klopke? Zato što je deo mašinerije, deo sistema u kojem se materijalnim posedima pozicionira u društvu. Iako nakaradno, ovakvo ponašanje ima logično psihološko i evolutivno objašnjenje. Savremeni čovek se gomilanjem materijalnih dobara brže i lakše penje na društvenoj lestvici nego svojim naučnim ili umetničkim dostignućima.

Često se dešava da nas bizarnost nečijeg kupoholičarskog izbora zapanji. „Čuvari mesta”, plastične sitnice uverljivog izgleda koje liče na nešto što je prosuto i zamazano, novi su hit na pomahnitalom zapadnom tržištu svaštarija. Uloga im je da ih strateški postavite na mesto na kojem želite da sedite, a onda bezbrižno šetate okolo, jer će potencijalni lovac na vašu stolicu pomisliti da je isprljana, i zaobići je. Koriste se na utakmicama, u gradskom prevozu, paradama i proslavama, jednostavno na svim mestima gde sedišta nisu numerisana, a broj im je ograničen. Izbor modela „lažnih fleka” je svakim danom sve veći, što je nedvosmislen znak da tržište i za ovakve stvari postoji i raste.

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Ostavite Vaš komentar

Ako niste već objavljivali komentare na našem magazinu, komentar će biti objavljen posle moderacije. Vaša email adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna.

2 komentara

 
mikolas, 28 Aug 2012

Svetski ekonomski giganti imaju moć da prkose društvenim uredjenjima, da putem "lansiranja" svojih proizvoda ili trendova, perfidno umanje veličinu reči kao što je npr. degutantnost.

Odgovori
 
Maja, 28 Aug 2012

Neverovatno, znači sada i fleke postoje da bi se sačuvalo mesto. Do sada sam nailazila na razne tašnice, kesice....

Odgovori

Podelite sa prijateljima

Translate article

Pročitajte slične članke

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

Medias na Fejsbuku

Medias na Twitteru