Stara mudrost kaže da za svaku robu postoji kupac, dok mudrost novijeg doba tvrdi da sve što ti treba a ne znaš gde možeš da nađeš - ima kod Kineza. Po pravilu, njihova roba je namenjena kupcima kojima odgovaraju proizvodi niske cene, lažnih etiketa i najčešće lošeg kvaliteta. Da takvi kupci postoje i kada je u pitanju umetnost, potvrđuje kinesko selo Dafen, moderni „Eldorado” falsifikovanih radova slavnih slikara.
Dafen je malo selo u distriktu Šenžen, a jedini zanat koji praktikuju njegovi stanovnici je neumorno slikanje i opremanje replika zapadne likovne umetnosti, koje se potom masovno prodaju restoranima, hotelima, i privatnim kupcima. Selo broji preko 5000 umetnika, zaposlenih u jednoj od 600 galerija koje „smuljaju” više od 5 miliona slika svake godine.
Posao je procvetao u ranim 1990-tim, kada se grupa slikara pod vođstvom umetnika i biznismena Huanga Jianga preselila u Dafen. Originalna grupa umetnika je bila specijalizovana za izradu replika majstora ulja, Van Goga i Leonarda de Vinčija. Prodavane su u velikom tiražu, po relativno niskim cenama. Poduhvat je bio više nego uspešan, a potražnja za replikama je na zapadnom tržištu stalno rasla. Da bi se ispunila potražnja tržišta Jiang je dovodio sve veći broj umetnika, uglavnom školovanih slikara i grafičara koji nisu mogli da nađu zaposlenje ni tržište za svoje originalne radove. U posao se uključilo i lokalno stanovništvo, pa po pisanju China Daily danas 60% falsifikovanih slika na celom svetu dolazi upravo iz sela Dafen.
Na prvoj fotografiji gore možete videti proces nastanka replike Van Gogovog autoportreta, za čiju je izradu izvežbanoj ruci akademskog slikara Zhaoa Xiaoyonga danas potrebno manje od pola sata. U njegovoj galeriji je prodato više od 70,000 replika Van Gogovih slika po ceni od 30-230 $.
Ružičasti Van Gogovi Suncokreti i plavokosa Mona Liza
Tokom posete Dafenu, brojni novinari i reporteri zapadnjačkih medija su zapazili istu zanimljivost. Falsifikovani radovi na prvi pogled deluju kvalitetni i precizni, ali na njima nešto „bode oči”. Armija dafenskih falsifikatora im je dala jednostavno objašnjenje. Njihovi veliki klijenti, hotelijeri i vlasnici lanaca restorana, često postavljaju posebne zahteve kako da se boje i pozadina poznatih remek-dela izmene tako da se lepše uklope u enterijer njihovih prostorija. Umetnici na sve pristaju, samo da zadrže multimilionsko zapadno tržište, večito gladno luksuza, pa makar bio i u formi šarene laže.
izvor: Wired
Sopček Đura, 10 Aug 2016
Kina, savršena kopir-mašina...
Odgovori