Avato, zakon koji ženama zabranjuje pristup Svetoj Gori

26 Jan 2015
Autor Mirjana
22671 pregleda

Sveta Gora Atonska je eksteritorijalna oblast, koja u okviru Grčke ima priznat suverenitet i autonomiju. Nastanjena je pravoslavnim monaškim stanovništvom koje živi u nekom od 20 manastira, ili izolovano kao podvižnici posvećeni usamljeničkom životu.

Avato, zakon koji ženama zabranjuje pristup Svetoj Gori

Bogata istorija Svete Gore Atonske i monaška tradicija koja potiče iz vremena Vizantije čine je najvećom svetinjom pravoslavnih naroda, prvenstveno Grka, Srba, Bugara i Rusa.

Iako je deo Evropske unije, Sveta Gora ima potpunu samoupravu, potvrđenu 28.05.1979. godine, pri potpisivanju sporazuma o pristupanju Grčke Evropskoj ekonomskoj zajednici, kasnije Evropskoj uniji. Ovim sporazumom prihvaćen je i Avato („ne kročiti”), zakon često tumačen isključivo kao restriktivna norma koja svim ženama strogo zabranjuje pristup manastirima na Svetoj Gori. Iako to jeste najrestriktivnija odrednica ovog zakona, on više od 1000 godina ograničava slobodu kretanja svih ljudi i dobara na ovoj teritoriji, koje se reguliše posebnim procedurama.

U svetogorske manastire i muški posetioci mogu doći isključivo nakon upućivanja molbe za posetu Kancelariji za poklonike u Grčkoj, ili ukoliko ste iz Srbije, preko Zadužbine Svetog manastira Hilandara. Samo nakon potvrdnog odgvora manastira i dobijene dozvole („diamontitirio”) možete na Svetu Gore ući sa broda koji doplovljava iz Uranopolisa i Jerisosa. Ova procedura je neophodna zbog ograničenih kapaciteta manastira, ali i zbog specifičnog, izuzetno strogog monaškog načina života koji zahteva besprekoran mir. Nakon obavezne osmočasovne molitve tokom službe, monasi najveći deo dana provode u ličnim molitvama i tihovanju.

U poslednje vreme, Avato se pod pritiskom organizacija koje se bore za ravnopravnost žena našao kao poslaničko pitanje pred Evropskim parlamentom. Rezolucijom iz 2003. godine ova norma je osuđena kao narušavanje ravnopravnosti polova i građanske slobode kretanja. Pobornici revizije Avatoa svoje stavove pravdaju potrebom da se prevaziđe arhaično razdvajanje polova karakteristično za davnu prošlost, te da se žene i muškarci duhovno izjednače u veri.

Protivnici ukidanja zabrane ulaska žena na Svetu Goru veruju da bi taj čin bio varvarski napad na kolevku pravoslavlja, koji se kroz istoriju nisu usudili da učine ni inovernici, ni osvajači. Iako postoje različita svetovna ubeđenja zašto ženska noga ne sme da kroči na Atos, govorićemo o dva najšire prihvaćena u pravoslavnoj zajednici.

Po jednom verovanju, brod na kome je plovila Bogorodica je tokom oluje bio prinuđen da pristane na ostrvo Atos, nastanjeno mnogobošcima. Za vreme boravka, Bogorodičina propoved je bila toliko uverljiva, da su svi stanovnici ostrva prihvatili hrišćanstvo. Tokom godina koje su usledile, monasima Atosa se često ukazivao njen lik, koji ih je održao na putu hrišćanstva. Tada je, smatra se, zaživelo verovanje da nijedna žena ne sme da kroči na ostvo i zaseni lik „dame od anđela“, Blažene devica Marije - igumanije Svete Gore. Zvaničnu zabranu je izdao vizantijski imperator Konstantin IX, 1046. godine. Ovo pravilo je ipak prekršeno nekoliko puta, uz blagoslov svetogorskih monaha. Tokom velike epidemije kuge i opsade Katalanaca, 1347. godine, žena cara Dušana Jelena Kantakuzin je sa decom boravila u Hilandaru. Svetu Goru je u XV veku posetila i Mara Branković, kćer Đurađa Brankovića i udovica vladara Osmanske države sultana Murata II, koja je u srpskoj istoriji upamćena kao velika vladarka, diplomata i dobročiniteljka manastira Hilandar i manastira Sv. Pavla. U vreme Oktobarske revolucije, na Svetoj Gori su utočište našle ruske izbeglice, kao i žene i deca u vreme grčkog ustanka i proterivanja Grka iz Male Azije tokom 1920-tih. Ovi izuzeci, po tumačenju svetogorskih monaha, potvrđuju snagu Avato zakona, jer pokazuju da je osim u slučajevima velikih stradanja poput ratova, progona i epidemija, on bez izuzetka poštovan vekovima.

Drugo objašnjenje nalazimo u težnji monaha sa Atosa da u cilju revnosnog praktikovanja vere žive u najstrožem celibatu, koji bi stalna iskušenja dodatno otežala. Smatra se da bi posete žena narušile mir monaškog bratstva, čiji je stil života okrenut isključivo duhovnom prosvetljenju.

Grupe koje se zalažu za ukidanje ovog načela najčešće se pozivaju na ravnopravnost polova i na činjenicu da se ostale religije brže prilagođavaju savremenim društvenim kretanjima, stvarajući tako bliskiju vezu sa vernicima i veću ugodnost u praktikovanju vere. Zanimljivo je da neki svoj stav pravdaju i vrlo pragmatičnim argumentima. Grčka feministkinja, profesor Eleni Chontodolou, ističe da ona jednako kao i muškarci plaćanjem poreza učestvuje u održavanju manastira, pa ne vidi razlog zašto bi joj bilo uskraćeno pravo koje oni imaju - da poseti manastire na Atosu.

Jeromonah Dositej Hilandarac smatra da su ova tumačenja pogrešna i da suština zakona nije diskriminacija žena. On poziva vernike da ovaj zakon posmatraju kao duhovno načelo koje je u osnovi vera i tradicija, a ne zakonska regulativa. Strogo poštovanje Avatoa od strane svetogorskih monaha je, po njegovom mišljenju, zasnovano isključivo na želji da se sačuva hiljadugodišnje duhovno nasleđe svete planine i ispoštuju norme najčistijeg celibata.

Iako Sveta Gora nije jednina monaška zajednica koja poštuje Avato, debate oko ispravnosti ovog načela se najčešće čuju u kontekstu manastirasmeštenih na njoj. Komplikovana dilema ima mnogo grananja, a problem se može pomatrati sa nekoliko aspekata:

Može li vernik da preispituje neka od osnovnih načela svoje vere, a da na tom putu ne završi na stranputici svetogrđa? Imaju li pravo ateisti, agnostici ili pripadnici drugih vera da se mešaju u kanon jedne religije praveći od toga globalno političko pitanje? Da li je to mešanje pravedna borba za ljudska prava i slobode, ili odstustvo poštovanja jedne kulture i narušavanje slobode veroispovesti? Da li religija sme da ignoriše društvena kretanja i udaljava vernike od svog učenja insistirajući na arhaičnim normama, neprihvatljivim za savremeni način rasuđivanja? Sa druge strane, sme li religija da povlađuje društvenim tendencijama i odstupa od propisanih normi zarad popularizacije svog učenja? I na kraju, hoće li Sveta Gora biti manje sveta ako na nju kao hodočasnik kroči žena, i hoće li ljudska prava u svetu postići ozbiljan napredak ako jedan zakon pravoslavlja star hiljadu godina uredi Evropska komisija i feministički lobi?

Creative Commons License Zabranjeno je kopiranje članka na druge sajtove bez validnog linkovanja ka originalnom tekstu u skladu sa licencom ΜΕΔΙΑΣ by Vojin Petrović is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License i prema odredbama Zakona Republike Srbije o autorskim i srodnim pravima ("Sl. glasnik RS", br. 104/2009, 99/2011 i 119/2012). U slučaju neovlašćenog kopiranja bićemo prinuđeni da preduzmemo korake u skladu sa čl. 35 i čl. 36 Zakona o autorskim i srodnim pravima i zatražimo naplatu zakonom propisane nadoknade.

Ostavite Vaš komentar

Ako niste već objavljivali komentare na našem magazinu, komentar će biti objavljen posle moderacije. Vaša email adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna.

4 komentara

 
Anita, 04 Dec 2016

Bog sa vama braco! +++ U IME OCA I SINA I SVETOG DUHA AMIN. Avato je zakon pravedan i cist, BOG DA VAS SAČUVA OD SVAKE KUŠNJE I BOGORODICA MARIJA ! Molim vas da pomenete ime moga sina Alekdandra , kċerke Elene i mene majke im Anite Kos u molitvi nasem Ocu i Sinu I Svetom Duhu. Slava Ocu i Sinu i Svetome Duhu sada i uvek i u veke vekova !+Amin. Mir Božiji sa Vama u sve vjekove!

Odgovori
 
Anita, 04 Dec 2016

Gospode Isuse Hristose, sine Božiji pomiluj me grešnu ! Blagoslovljeni bili od srca i duše moje Gospoda molim za vas sve , pomolite se i vi braćo za moju decu Aleksandra i Elenu i za mene majku im Anitu Kos, riječi ove kucane su mnogo sporije od molitve duše moje stoga oprostite , ostajte u miru Božijem!

Odgovori
 
Vučetić Biserka, 05 Sep 2017

Bog sa svima nama draga braćo!+++ Ovo što ću napisati čista je istina i Bog mi je svedok, a i brat Vasilije iz Hilandara. Kada je posle mnogo godina brat Vasilije išao za Banja Luku, pri prolazu kroz Niš svratio je u moj dom. Tom prilikom ispričala sam mu neobičnosti u mom životu. Da ih sada ovde sve ne navodim ,no jednu hoću. Naime, 11 jula 1992. kršćena sam u Larisi,u crkvi Sveti Hijeralampije. Krstio me je lično tadašnji grčki Patrijarh , jedan brat iz Hilandara i sveštenik iz navedene crkve. Dali su mi ime Marija. Tom prilikom rečeno mi je da bi trebalo da pođem njihovim crkvenim kolima u Svetu Goru. Zapanjeno sam odreagovala ,rekavši im Kako da idem kad tamo žene ne idu Dobila sam odgovor da bi to bilo do podnožja negde blizu ulaza i da ih tu sačekam jer bi trebalo da mi daju neke knjige iz Hilandara koje su za mene... malo mnogo mi je sve to bilo neobično i čudno i misteriozno. Nisam išla ,moje devojčice su plakale ,želele su kući ,gledale su na njihovom TV-eu stalno pominjanje rata u Bosni i mislile su da će im i otac ići i molile me da se vratimo kući. Ni do danas nisam otišla po te knjige, smatram da ukoliko to jesu neke knjige baš za mene, doći će dan da ih i dobijem. Da ne dužim mnogo,svemu navedenom predhodilo je nešto veoma čudno a što ima veze baš sa Bogorodicom, spasila je moju porodicu i mene,a ondami se prikazala u sred dana u Orebiću ... ukoliko dozvolite napisaću taj doživljaj ovde ili samo postaviti link jer sam to objavila u okviru svog bloga. Nastojim stvoriti Duhovnu fiziku, to je nešto iznutra što mi govori da je ona osnov svega ,nadam se da ću je uspešno uobličiti, već samneke delove obradila i postavila definicije.U ime Oca i Sina Svetoga Duha .Amin !

Odgovori
 
Здравко Конјевић, 22 Dec 2019

Са божијом помоћи Света гора сачуваће свју светост и независност у односу на европску унију која има негативне аспирације према Православљу

Odgovori

Podelite sa prijateljima

Translate article

Pročitajte slične članke

Prijavite se

Prijavite se na listu za primanje informacija o novim člancima i ostalim dešavanjima na našem Magazinu. Unesite Vašu E-mail adresu:

Medias na Fejsbuku

Medias na Twitteru